Het grote nadeel van Voice Search voor websites

Hey Google, wat is de beste koptelefoon? 

Deze en meerdere vragen zal Google beantwoorden aan de hand van een featured snippet. Maar wat is daar dan verkeerd aan?

Voice search en stem gecontroleerde opdrachten blijven toenemen. Vooral sinds Amazon Home Assistant en Google Home op de markt gekomen zijn. Deze apparaten zet je ergens in je woonkamer of keuken en je gebruikt alleen je stem om opdrachten en zoekopdrachten uit te voeren. Ook kun je veel eenvoudiger commando’s geven aan je telefoon om bijvoorbeeld iemand te bellen terwijl jij aan het autorijden bent.

Er zijn dus voordelen aan Voice Commands, maar Voice Search is een ander verhaal. 

Google pakt zelf informatie van jouw website

Elke website die wordt geïndexeerd door Google komt in hun index terecht. Het lijkt op een bibliotheek met alle websites en bijbehorende pagina’s die ze is tegengekomen. Al deze informatie wordt gebruikt om te bepalen wanneer een bepaalde pagina getoond moet worden bij een zoekopdracht.

Het aantal pagina’s dat Google in hun index zal in de miljarden lopen. Zij hebben dus toegang tot big data. En met deze data kunnen ze eigenlijk doen en laten wat ze willen. 

Maar wat is het gevolg hiervan? 

Zou Google puur en alleen de pagina’s laten zien die relevant zijn? Ja en nee. 

De antwoorden die Google Voice Search geeft komen uit de Featured Snippets en Knowledge Panels. 

Sinds enkele jaren maakt Google gebruik van Featured Snippets. Dit zijn korte samenvattingen van één van de pagina’s in de zoekresultaten die de zoekopdracht beantwoord. Ze pakt dus de tekst van pagina in de zoekresultaten en toond die bovenaan de zoekopdracht. Dezelfde tekst uit de Featured Snippet wordt nu ook gebruikt in Voice Search. Ze zijn dus van elkaar afhankelijk.

Het probleem is eigenlijk dat Google nu het antwoord geeft en niet de website. Het aantal bezoekers naar de website kan hierdoor flink verminderen. Er zijn zelfs honderden zero-click searches hierdoor ontstaan. Google geeft je wel de optie om een code toe te voegen aan je site waardoor deze niet als Featured Snippet getoond zal worden. Maar dat betekent ook dat je niet in aanmerking komt voor Voice Search.

Super slecht voor conversies!

Featured snippets en Voice Search geven je een antwoord zonder dat je verder ‘verleid’ kunt worden om een actie te ondernemen. Websites zijn vooral bedoeld om iets te verkopen, klanten te werven enzovoorts. Maar wat gebeurt er als een computer simpelweg de tekst voorleest van jouw pagina? 

Precies, helemaal niets. 

De klant wordt niet gevraagd om de links te volgen naar een bepaald product. Er wordt niet gevraagd om contact op te nemen. Er wordt niet gevraagd om je in te schrijven voor een nieuwsbrief. Er wordt niet gezegd waar je het product kunt kopen. Er wordt niet gezegd wat de verschillen zijn. En dat is nu het grootste probleem van Voice Search. Je krijgt een kort antwoord zonder dat je naar de website gaat. Google pikt als het ware de tekst van jouw site en geeft die aan de zoeker. 

Optimaliseren voor Voice Search?

Het optimaliseren voor Voice Search is lastig. Google laat namelijk helemaal niet zien welke zoekopdrachten er precies ingesproken zijn. In Google Search Console heb je wel alle zoekopdrachten, maar het is onduidelijk welke daarvan ingesproken zijn. 

Er zijn wel een paar manieren om te optimaliseren voor Voice Search. De zoekopdrachten die ingesproken worden zijn over het algemeen langer dan geschreven zoekopdrachten. In plaats van een zoekopdracht zoals president van amerika, zul je met Voice Search een vraag kunnen stellen, Hey, Google, wie is er nu de president van Amerika?. Daardoor lijkt het belangrijker om je te gaan richten op long-tail keywords. Daarnaast is het gebruik van Schema, Structured Data, belangrijk om in de Featured Snippet te komen. Ook het gebruik van entities en lsi keywords in je tekst zouden invloed hebben op jouw vindbaarheid en daardoor ook Voice Search.

Als je bijvoorbeeld vraagt: Wie is de president van amerika, dan kijkt Google naar NLP (natural language processing) waarbij elk woord in een categorie valt. President = persoon, Amerika = locatie. Het is daarom belangrijk om goed gebruik te maken van duidelijke woorden die verband hebben met de zoekwoorden. 

AFBEELDING: NLP-president

Nadelen van Voice Search op een rijtje:

  • Je krijgt geen/minder bezoekers naar je site bij Voice Search
  • Er is daarom geen mogelijkheid om een bezoeker te converteren

Voordelen van Voice Search voor gebruikers en niet voor websites:

  • Je kunt zoekopdrachten en commando’s uitvoeren zonder je device aan te raken
  • Je kunt snel een antwoord krijgen en opdracht uitvoeren

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF