Google toont alternatieve bedrijvengidsen bij lokale zoekopdrachten om nieuwe boete te ontlopen?

bedrijvengidsen lijken te winnen in google

Alhoewel Google altijd bezig is met het optimaliseren van hun algoritmes is deze update wel een interessante. Het lijkt er namelijk op dat Google niet nog een boete aan zijn broek wil hebben en laat daarom alternatieve bedrijvengidsen zien bij lokale zoekopdrachten? 

Waarom dacht ik dat er iets gewijzigd was?

Een tijdje terug viel het op dat voor een zoekopdracht van een oude klant een bedrijvengids bovenaan de zoekresultaten stond. Nog geen maand geleden was die bedrijvengids daar nog helemaal niet te zien. Het leek dus dat er een beetje een verschuiving was ontstaan in de lokale zoekresultaten. Dit zal je niet direct terugzien als je jouw zoekposities controleert met een rank tracker, omdat die nog wel hetzelfde was. De website was dus helemaal niet gezakt in Google, maar wel op het scherm.

Daarom werd ik nieuwsgierig.

Ik heb toen ook nog even een oude screenshot gepakt om te kijken of de site daar al was te zien maar deze was in ieder geval niet te zien in de top 3.

Hierboven is een oude screenshot van de lokale zoekopdracht Personal Trainer Middelharnis van juni 2019

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

En hieronder is de screenshot van 26 februari 2020. Ik heb helaas geen recente screenshot, maar je kunt sowieso de verschillen in opmaak van de zoekresultaten zien, maar ook dat de gids met personal trainers bovenaan staat. 

Alternatieve zoekresultaten

Toen ik even ging zoeken naar Google updates voor lokale zoekresultaten kwam ik dit artikel tegen. In het artikel van Search Engine Roundtable werd de link gelegd naar een eerdere boete die de EU aan Google had opgelegd ivm hun monopoliepositie met hun advertenties in de zoekresultaten. Denk aan de Shopping Ads bovenaan de zoekresultaten. 

Dat is foute boel denk je dan.

Op die manier heeft Google een oneerlijke dominantie in de markt. Als je de markt een beetje volgt zie je dat ze proberen om steeds meer en meer de totale zoekmachine markt in handen te krijgen. Ik bedoel hiermee dat ze zelfs steeds meer antwoorden gaan geven op zoekopdrachten en hun eigen tools promoten. 

Denk nu bijvoorbeeld maar aan de vliegticket industrie, die een een meetbaar deel van hun website bezoekers zag slinken nadat Google zich in deze industrie ging mengen. Als je nu zoekt op bepaalde tickets of vluchten, komt Google Flights naar voren als een soort boekingssite binnen de zoekresultaten. Dat zijn maar enkele voorbeelden waar Google grotere macht in de zoekresultaten probeert te krijgen.

Bedrijvengidsen zichtbaar boven Google Maps

Op lokaal niveau maakt Google gebruik van Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf is een soort bedrijvengids bedoeld om lokale bedrijven bovenaan de zoekresultaten te tonen. Dit gebeurt voornamelijk bij zoekopdrachten in branches waar je een bedrijf persoonlijk moet bezoeken. Denk bijvoorbeeld maar aan een fysiotherapeut, huisdokter, tandarts etc. 

Bij een zoekopdracht die verbonden wordt aan lokale bedrijven zie je dus Google Maps bovenaan de zoekresultaten pronken. Niet dat het geen slim idee is om te hebben, maar concurrerende bedrijvengidsen moeten hier wel het onderspit delven. Denk bijvoorbeeld maar aan de Telefoongids, Yelp, Cyclex, Oozo, Drimble etc. 

En daar lijken nu net de huidige veranderingen zichtbaar te zijn. 

Voor sommige zoekopdrachten laat Google nu enkele bedrijvengidsen te zien, net boven de Google Maps. Hierdoor proberen ze misschien onder de EU boete vandaan te blijven? Maar zoals je kunt zien doen ze het wel zo minuscuul mogelijk.  Je weet bijna niet dat je op die zoekresultaten kan klikken.

Maar het aantal van dit soort voorbeelden is nog redelijk beperkt. Als je bijvoorbeeld zoekt op Fotograaf Rotterdam, is dit weer niet te zien. 

En weer wel bij: mondhygiënist Rotterdam.

Krijgen bedrijvengidsen nu toch meer voorrang in de organische zoekresultaten?

Mijn zoektocht kwam uiteindelijk bij iets anders uit, maar, misschien hebben ze wel iets met elkaar te doen? Misschien geven ze nu toch meer voorrang voor bedrijvengidsen in het algemeen. 

Bij een kort onderzoek naar voorbeelden kwam ik toch aardig wat bedrijvengidsen tegen in de top organische zoekresultaten voor lokale zoekopdrachten. 

Zoek maar eens op de volgende woorden, en bekijk welke websites in de top 3-5 staan. 

  • Fysiotherapeut Amsterdam
  • Fysiotherapeut Rotterdam
  • Psycholoog Rotterdam
  • Psycholoog Amsterdam
  • Autogarage Rotterdam
  • Chinees restaurant Rotterdam
  • Hotel Rotterdam Zuidplein

Je ziet daar telkens organische zoekresultaten met overzichten van bedrijven in die branche. Je ziet bijvoorbeeld vaak Independer, tripadvisor, zorgkaartnederland etc in de top 5 staan. Dit lijkt er dus op te duiden dat de lokale zoekresultaten worden beheerst door lijsten met bedrijven. 

Wat betekent dit voor jouw of jullie bedrijf?

Google doet wat ze wil, en wanneer ze het wil.

Het heeft geen zin om dwars tegen de regels in te gaan. Het heeft dus ook geen zin om lekker averechts te gaan werken en proberen boven deze directories te komen met je site. Je bent dan misschien bezig om veel van je geld en tijd te verdoen.

Wat je wel kan doen?

Begin om jouw Google Mijn Bedrijf te optimaliseren en bovenin in de Maps verschijnen. Concentreer je daarom op local SEO waarbij je dus gebruik gaat maken van Google Mijn Bedrijf. 

Een andere tip die ik zou willen geven is om jouw site ook in die lijsten met bedrijven te komen van die bedrijvengidsen. Je kan dan denken aan de gidsen die boven de Google Maps staan, maar ook in de overzichten van de organische zoekresultaten.  

Als laatst kun je misschien zelf zo een bedrijvengids beginnen. Als je dit leest, moet je het vooral niet doorvertellen! 

Daarnaast kun je ook altijd controleren of andere zoekopdrachten niet zijn veranderd en er bijvoorbeeld een featured snippet bovenaan staat. Als je niet weet hoe je die kunt krijgen, lees dan zeker dit blog even: Hoe krijg ik een featured snippet in Google?

Hulp nodig om hoger in de zoekresultaten te komen? 

Als je nieuwsgierig bent hoe jij beter gevonden kan worden, en hoger in Google kan komen? Neem dan contact op of laat je gegevens achter!

Veelgestelde vragen

Waarom laat Google vaker bedrijvengidsen zien?

Dit kan komen door regelingen of rechtzaken. Het zal mijn niet verbazen dat bepaalde bedrijvengidsen hun business zien verdampen door Google Mijn Bedrijf. De kaartjes bovenin de zoekresultaten en aan de zijkant. Misschien zijn ze op hun vingers getikt door het misbruik van hun monopoly positie.

Hoe kun je controleren of dit ook in jouw branche het geval is.

Het is dan belangrijk om de zoekresultaten in de gaten te houden. Dan weet je of er veranderingen zijn gekomen. In veel niches is het duidelijk zichtbaar geworden, met voornamelijk lokale beroepen zoals dokter, fysiotherapie, personal trainers etc.

Is dit dus gunstig voor de lokale bedrijven?

Zo zou het kunnen lijken. Het probleem blijft echter dat je als onderneming altijd bezig moet zijn om in die bedrijvengidsen opgenomen moet worden. Als zouden online-niet-actieve ondernemingen hier een super klein voordeel uit kunnen halen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter