Jouw Google mijn Bedrijf optimaliseren in 5 simpele stappen

Een van de snelste manieren om lokaal beter gevonden te worden is door het gebruik van Google Mijn Bedrijf (Google My Business). Binnen no-time heb je een account aangemaakt en kun je het profiel optimaliseren.  

Benut je kansen met Google My Business

In de afgelopen jaren is GMB (afkorting) uitgegroeid tot een waren online bedrijvengids met heel veel potentie. Elke paar maanden komen er nieuwe functionaliteiten en worden bestaande functies verder ontwikkeld en uitgebreid. Je kunt sinds kort bedrijven ook gaan ‘volgen’. Sinds Google Plus enkele jaren geleden stopte voor het normale publiek hebben sommige functionaliteiten juist bij GMB nieuw leven ingeblazen. 

Waarom is een GMB zo belangrijk?

Met een Google Mijn Bedrijf account kan jouw bedrijf getoond worden bij lokale zoekopdrachten. In veel gevallen begrijpt Google dat zoekers lokale zoekresultaten willen zien. Denk maar eens aan de zoekopdrachten: fysiotherapeut, huisarts, tandarts, supermarkt en makelaar. Je wilt dan toch geen huisarts in Amsterdam zien, terwijl je in Utrecht woont.


Bij deze zoekopdrachten verschijnt er een lokale plattegrond bovenaan de zoekresultaten. Op deze kaart worden bedrijven weergegeven in die specifieke branche. Zoek maar eens op een van de voorgaande voorbeelden en bekijk wie er in de plattegrond getoond worden. Deze kaart heeft meestal 3 resultaten, waardoor ze in het Engels en Nederlands ook wel de 3 pack of de Map Packs worden genoemd.

Als jouw bedrijf daar niet tussen staat heb je minder kans om gecontacteerd te worden. Daarom is Google Mijn Bedrijf zo belangrijk voor lokale bedrijven. Het is gratis in gebruik en heeft veel voordelen. 

Hoe vaker en beter je opvalt in de plattegrond hoe meer kans je maakt op klanten en opdrachtgevers. 

Belangrijke factoren voor GMB zijn de volgende: 

  • Afstand van de plaats waar de zoeker zich bevindt tot de locatie van het bedrijf 
  • Of de zoekopdracht een vermelding op de website heeft. Je account wordt namelijk aan je website verbonden. 
  • De relevantie van de zoekopdracht met je 
  • Het gebruik van reviews, afbeeldingen en posts

Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf met deze 5 stappen. 

Stap 1: Controleer NAW correctheid

Je maakt meer kans om goed gevonden te worden als alle plekken op het internet dezelfde naam adres en woonplaats gebruiken van het bedrijf. Controleer alle plaatsen waar jouw onderneming wordt genoemd en corrigeer indien nodig het adres, postcode en woonplaats. En gebruik ook in je GMB profiel dezelfde gegevens.

Gelukkig gebruiken we in Nederland weinig afkortingen voor plaatsnamen.

Stap 2: Vul je bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in

In het dashboard kun je allerlei gegevens invullen zoals de categorie van je bedrijf, servicegebied, labels, openingstijden, website, afspraaklink, openingsdatum, foto’s en services. 

Hoe meer je deze gegevens invult des te meer kans je maakt om getoond te worden. 

Denk hier vooral goed na bij het kiezen van je categorieën en labels. Deze helpen om jouw zichtbaarheid te verbeteren in de lokale maps. 

Daarnaast heb je de mogelijkheid om zelf een korte profielnaam en een beschrijving van je bedrijf toe te voegen. Hoe meer en hoe beter je alles invult, hoe meer kans je maakt dat mensen contact met je opnemen. Het heeft niet alleen met het invullen van de gegevens te maken maar ook om jouw betrouwbaarheid te vergroten. Hoe meer mensen jouw uitgebreide bedrijfsprofiel zien hoe meer vertrouwen het opbouwt. 

Denk maar aan het volgende scenario: 1 bedrijf waar alle gegevens zijn ingevuld met foto’s reviews, teksten en posts en het andere profiel die helemaal leeg is. Welke van de 2 zou jij eerder contacteren? 

Gebruik deze kan daarom om zoveel en zo goed mogelijk mensen over te halen contact op te nemen. 

Stap 3: maak gebruik van de GMB posts

Posts zijn korte berichtjes die voor een bepaalde tijd zichtbaar blijven. Je kunt ze vergelijken met posts op Facebook of Instagram. Deze berichten worden weergegeven in de zoekresultaten wanneer iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt. 

In het verleden werden deze gebruikt voor rankings in de zoekmachine van het GMB profiel, maar tegenwoordig blijkt dat minder zwaar mee te wegen. Nog steeds is het goed om daar actief gebruik van te maken om altijd zichtbaar te zijn en op te vallen.

Je kan een berichtje langer laten tonen.

Je kan kiezen uit 4 verschillende posts: Aanbieding toevoegen, Update toevoegen, Afspraak toevoegen en Product toevoegen. Bij een Aanbieding kies jezelf hoe lang deze getoond moet worden. Met een opvallende afbeelding maak je meer kans dat mensen het zien. Ook kun je die gebruiken om mensen voor een meeting/training uit te nodigen. Super handig dus voor jouw onderneming en zichtbaarheid. 

Stap 4: Ontvang en beantwoord reviews

Zonder reviews maak je weinig kans op succes. Hetzelfde geldt voor het hebben van negatieve reviews. Dit zijn 2 oorzaken voor minder vertrouwen in jouw lokale onderneming. 

Reviews kun je eenvoudig vragen door klanten een verzoek te sturen. In het dashboard van Google Mijn Bedrijf heb je een onderdeel: Meer reviews ontvangen. 

Deze optie kun je vinden in de linkerzijde onder Home. 

Aan de rechterzijde zie je een knop met de tekst: Reviewformulier delen.

AFBEELDING:reviewformulier

Dan verschijnt er een nieuw scherm met de titel: Beoordeling aanvragen. Daaronder staat de link om mensen uit te nodigen. Kopieer deze koppeling en stuur hem aan je klanten. 

Zodra je de reviews binnenkrijgt is het ook belangrijk om ze te beantwoorden. Dit is invloedrijk voor zowel positieve als negatieve beoordelingen. Het kan namelijk voorkomen dat mensen er op uit zijn om een negatieve review achter te laten om puur en alleen jouw bedrijf in een negatief daglicht te zetten. Het beantwoorden van deze reviews kan een potentiële klant juist deze negatieve review omzetten in een positief beeld van jouw bedrijf. Dit gebeurt vooral als mensen geen echte klanten zijn, maar wel een negatieve review hebben achtergelaten. 

Stap 5: Nodig uit om vragen te stellen

Je komt hier misschien in een grijs gebied, maar je kunt ook mensen vragen bepaalde vragen te stellen in jouw bedrijfsvermelding

Hier kunnen gebruikers belangrijke vragen stellen waar andere klanten of opdrachtgevers vaak tegenaan lopen. Dus de pijnpunten die veel klanten of opdrachtgevers hebben. Denk bijvoorbeeld aan de vraag: hebben jullie voorbeelden voor X, zijn jullie geopend op X dag, hebben jullie ook proef X. etc. 

Deze vragen kunnen een gebruiker overhalen om contact met jullie op te nemen. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van alles functionaliteiten binnen het platform. 

Tot slot

Je weet nu dat een Google Mijn Bedrijf account belangrijk is voor lokale zoekresultaten. Het is nog beter om 1 keer, zoveel mogelijk gegevens in te vullen en nooit meer aan te komen, dan niets in te vullen. 

Als je hulp nodig hebt bij het optimaliseren van jouw profiel of website, neem dan contact op. Wij helpen je verder.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.