Google certified? Google Ads certificering heeft niets met SEO te maken!

Laat ik maar gelijk met  de deur in huis vallen: Google Certified en Google Partners hebben niets met SEO te maken. Sterker nog, Google heeft geen certificering voor SEO specialisten! 

Vorige week kreeg ik een telefoontje over samenwerking met een groep webdesigners. In het gesprek, dat over SEO ging, kwam ook naar voren dat ze waarde hechten aan een Google Partner badge. Dat is de reden dat ik enkele zinnen aan dit onderwerp besteed.

Google’s certificering is alleen voor adverteerders. 


De certificatie die je bij Google kunt halen is speciaal bedoeld voor mensen die de basis- en geavanceerde aspecten van Google Ads willen bemachtigen. Het is een advertentie certificering waar uiteindelijk Google meer geld mee kan verdienen. 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Dat was wel even heel kort door de bocht, maar bewijs dat dit niet waar is!

De voordelen van deze certificering: 

  • Je kunt laten zien dat je de online training hebt gevolgd via Skillshop (onderdeel van Google)
  • Je kunt laten zien dat je de kennis hebt om advertenties in Google te regelen. 

Het grappig is echter, dat je nog niet kan laten zien dat je een Google Partner bent als je alleen maar de certificering hebt afgerond. Als je Google partner wilt worden moet je aan nog veel meer dingen voldoen. Deze staan hier allemaal beschreven. Vanaf juni 2020 zijn de regels dus weer een beetje aangescherpt. Je moet nog meer geld uitgeven om een Google Partner te worden. 

Oh ja, wie zei dat het niet om geld ging?

Veel online marketeers vinden deze nieuwe regels alles behalve leuk, zoals je kunt lezen in het artikel op Search Engine Journal

De 4 Soorten Google Ads certificeringen

Op dit moment heb je Google Ads Search Certification, Google Ads Display Certification, Google Ads Video Certification en Shopping Ads Certification. 

In Skillshop kun je dus verschillende trainingen volgen om jouw kennis van de Google Advertentie producten te vergroten. 

Wat ik wel aan zou bevelen is om kennis te maken met Google Analytics, want dat is wel handig om te leren voor SEO. De rest, niet zo! 

Er bestaat dus geen Google SEO certificering?


Correct. 

Er bestaat helemaal geen Google SEO certificering die je kunt halen bij Google. Als je een SEO specialist wilt worden moet je daarvoor dus niet bij Google zijn. Google wil niet graag laten zien welke ranking factoren er belangrijk zijn om hoog in Google te scoren. Als ze dat zouden doen zou er minder uitgegeven hoeven te worden aan advertenties. 

Wat is wel nuttig om te leren?

Zoals ik hierboven al even aanhaalde is het wel verstandig het Google Analytics gedeelte onder de knie te krijgen. Analytics is een belangrijke bron van gegevens die je nodig hebt bij SEO. Ook al is de training heel basic, toch kun je er je eerste stapjes van leren. Er zijn natuurlijk veel betere trainingen voor Analytics, maar als je toch iets wilt leren, leer dan in ieder geval dit. 

Als je echt een SEO training wilt gaan volgen moet je even verder kijken. Er zijn gelukkig voldoende partijen die SEO training aanbieden. Als je training wilt krijgen, kun je natuurlijk ook bij ons terecht. Onze training is voor perfect voor website eigenaren die SEO graag zelf willen doen.

Als je een team van mensen hebt die graag een steentje bij willen dragen aan jouw vindbaarheid is er natuurlijk ook een groepstraining. Op die manier train je het hele team en kunnen bepaalde taken worden opgesplitst en geperfectioneerd. 

Wil jij beter gevonden worden?


Je weet dus dat het geen nut heeft om voor een Google Partner te zoeken als je iemand zoekt die SEO voor je gaat doen. Wil je echt beter gevonden, vraag dan naar de resultaten van puur en alleen de SEO werkzaamheden. 

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jullie website, neem contact op, of laat je gegevens achter.  

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter