Wat is een goede website structuur voor SEO? Met voorbeelden!

Je komt ze echt overal tegen, en echt niet alleen bij de ZZP-er, maar ook zeker bij de MKB-ers. Mooie nieuwe websites die slecht in elkaar steken. 

Andersom is het ook zeker mogelijk, maar dan krijg je in ieder geval bezoekers. LOL

Maar waar moet je op letten als je een website gaat opbouwen vanaf de grond? 

Je zult zien dat het belangrijk is om een SEO specialist in te huren voor je website live gaat

De opbouw van een website met het oog op SEO


Het opzetten van een website begint meestal met brainstormen. Je schrijf een aantal onderwerpen op die je op je website wilt hebben. Dit werk je uit, tot je een goed overzicht hebt van je toekomstig site. Een stap die je echter niet moet vergeten is het zoekwoorden onderzoek

Dit heeft te maken met het kiezen van de verschillende lagen en sublagen. Wat worden de categorieën en welke zoekwoorden gaan we daarvoor gebruiken. Dit kan ook belangrijk zijn voor de layout van de website. Met name de menustructuur en eventuele breadcrumbs op de site hebben hiermee te maken. 

Als je in het hogere segment komt kun je een Customer Journey-, Buyers Journey- en CRO Specialist inhuren. En niet te vergeten een copywriter om de tekst buyers-proof te maken. 

Maar vandaag ga ik jou uitleggen waar je aan moet denken voor het SEO gedeelte, en waar die andere specialisten niet aan hoeven te denken. En dat hoeft ook niet, want daar heb je SEO specialisten voor. 

Laten we even een standaard website structuur bekijken. Deze ziet er ongeveer zo uit: 

Je ziet dat onder de homepage 3 mapjes bevinden. Categorie 1, 2 en 3. In de adresbalk zou de URL er dan zo uit komen te zien: mijnwebsite.nl/categorie1/ en mijnwebsite.nl/categorie2/

Daaronder kun je subcategorieën maken zodat de URL er zo uit ziet: mijnwebsite.nl/categorie1/subcategorie1/

Daaronder zie je pagina’s hangen, zoals Pagina 1A en Pagina 1B. Dan wordt de URL structuur dus mijnwebsite.nl/categorie1/subcategorie1/pagina1a/ 

Op deze manier wordt de URL wel een beetje lang.
Uit testen is aangetoond dat kortere URL paden, dus met de minste categorieën, meer ‘gewicht’ hebben in de zoekresultaten. Dan wordt het zoiet: mijndomein.nl/pagina1a/ 

Maar dat is niet altijd handig om mee te werken.

Voor het rapporteren van een SEO traject, het opsporen van problemen, het overzicht in WordPress en voor interne links (inclusief breadcrumbs) kies ik persoonlijk het liefst voor categorieën. 

Ik kies wel het liefst voor een niet te diepe URL structuur. Alle lagen moeten goed vindbaar zijn door de website crawlers, inclusief de Google bot en Bing bot. 

En wat moet ik nu met de keywords doen?


Tijdens het zoekwoordenonderzoek zul je, als het goed is, gezien hebben welke soort pagina’s Google nu waardeert. Als jij een informatieve pagina wilt gaan schrijven over een product, terwijl pagina 1 en 2 in de zoekresultaten gevuld zijn met webwinkels waar je het product kunt kopen, dan ga je al de mist in. 

Dus zonder daar dieper op in te gaan wil ik nu concentreren op het gedeelte na het zoekwoorden onderzoek

Je moet kijken waar in de URL en website structuur de pagina’s komen die het belangrijkst zijn. 

Een voorbeeld voor een URL structuur van een bouwbedrijf


Als je een dienstverlener bent zul je graag een paar pagina’s over jouw diensten willen hebben.

Laten we we gewoon even een voorbeeld nemen. Stel dat je een bouwbedrijf bent.

De meesten willen dan een overzicht met de diensten die ze leveren. Dat is helemaal niet gek, maar soms is het niet aan te raden voor de zoekmachines. 

Je moet namelijk eerst denken aan de zoekwoorden. Als echt niemand zoekt naar bouwbedrijf diensten, of iets dat daarmee overeenkomt, is het misschien verstandiger om de specifieke diensten direct onder de homepage (domein) te laten vallen. 

BIjvoorbeeld: bedrijfA.nl/renovatie/ 

Toch vind ik dit persoonlijk nog een beetje te algemeen om hier te stoppen. Je ziet veel bedrijven die 1 pagina hebben voor al hun werkzaamheden/diensten. Dat is niet aan te raden! 

Ik zou dan liever nog een stapje verder gaan door te concentreren op de soorten renovaties. Misschien doe je traprenovaties, keukenrenovaties en badkamerrenovaties. Dan kun je daar beter een pagina voor inrichten. 

Het wordt dan bijvoorbeeld: bedrijfA.nl/renovatie/traprenovaties/  en bedrijfA.nl/renovatie/keuken-renovatie/

Waar je nog meer op moet letten


Er zijn een aantal dingen waar je mee op moet passen als je een bepaalde URL structuur of website structuur gaat toepassen. 

Het is prima om alle pagina’s direct achter het domein te laten vallen, dus bedrijfA.nl/pagina-1/ dus dat moet je helemaal zelf weten. Maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn daar ook nadelen aan verbonden.

Waar je voornamelijk op moet letten is dat elke pagina of categorie een zoekopdracht beantwoord. Als je een categorie diensten voor een bouwbedrijf kiest, ga dan eerst na voor welk zoekwoord je die pagina kunt schrijven. Algemene zoekwoorden voor diensten en categorieën zijn vaak moeilijker te ranken, of hebben geen zoekvolume.

Als laatst moet je nagaan welke woorden je in de URL gaat laten zien, en of je een streepje nodig hebt tussen de woorden. Als de meeste mensen keuken renovatie als 2 losse woorden schrijven, kun je beter kiezen voor de slug/url te kiezen voor bedrijfa.nl/keuken-renovatie/ met het (-) streepje tussen de woorden in. John Mueller, die bij Google werkt, heeft aangegeven geen spaties of liggende streepjes (_) te zien in de URL maar de voorkeur geeft voor een gewoon min-streepje (-). 

Hulp nodig bij het future proof maken van je website voor die online gaat?


Neem even contact op, of laat je gegeven achter. 

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.