25 sollicitatievragen voor een SEO expert (Ook voor de webbouwer die zogenaamd ook SEO doet)

SEO is nooit zonder risico.

Hoe kies je de juiste kandidaat, en hoe bereid je jezelf voor op een sollicitatiegesprek als SEO specialist. Tip: deze vragen kun je ook aan jouw webbouwer stellen die zegt ook zoekmachine optimalisatie te doen. 9 van de 10 keren weten ze er maar weinig van.

Neem onderstaande vragen door om te zien hoeveel risico en kennis een kandidaat heeft.

sollicitatie gesprek seo

Motivatie en persoonlijkheid

1 –  Waarom SEO?

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Wat zijn de drijfveren om met SEO aan de slag te gaan. Alhoewel je bij veel banen geen diepgaande passie kan verwachten, is SEO toch iets anders. je “hate it or love it”.

2 – Welk onderdeel binnen SEO vind je het minst leuk?

Past de sollicitant binnen het team als een SEO Specialist? Waarom zou dat onderdeel niet leuk zijn? Zou het gebrek aan kennis zijn? Of is het motivatie.

3 – In welk onderdeel ben jij het sterkst?

Keyword analyse, website anlyse, content, off-page, on-page, linkbuilding… Misschien kan het een perfecte aanvulling zijn op het team.

4 – Welk onderdeel binnen SEO vind je het moeilijkst?

Ook dit kan een kwalificatie vraag zijn die op vele manieren beantwoord kan worden, maar die ook de ‘diepte’ van de kennis bloot legt, en de “lack of motivation” kan aantonen.

5 – Heb je zelf websites?

Een passie die precies past tussen 9 en 5 is uniek. Er zijn weinig mensen die een Passie knopje in hun hoofd aan- en uit kunnen zetten. Zelfs een SEO dummie zal hier ook buiten kantoortijden mee bezig zijn.

6 – Wat was je grootste of belangrijkste prestatie in je laatste (huidige) functie?

En vergeet ook niet te vragen of juist voor te bereiden hoe dat tot stand is gekomen, en welke de belangrijkste lessen waren.

7 – Moet je als SEO specialist ook goed kunnen schrijven?

Het woordje SEO Specialist wordt vaak helemaal verkeerd gebruikt. Wat is een SEO tekstschrijver?

8 – Noem 1 ding die jij nog graag onder de knie zou willen krijgen

Fulltime werken aan projecten zonder tijd om je kennis op pijl te houden is in de SEO wereld onmogelijk. Een keer per jaar naar een conferentie of een 1 daagse training is niet voldoende. Er zijn zoveel onderdelen dat je altijd wel kennis te kort komt over een bepaald onderwerp.

9 – Noem 1 onderdeel binnen SEO die jij graag aan een ander overlaat.

SEO is zoveel omvattend dat er genoeg onderdelen zijn die je liever aan iemand anders overlaat. En misschien wel de belangrijkste insteek van deze vraag is: waarom.

10 – Heb je een moment gehad dat je niets meer met SEO te maken wilde hebben? Vertel..

Naast de standaard sollicitatie vragen kun je hier meer te weten te komen over doorzettingsvermogen of opgave.

Kennis en overtuiging

11 – Hoe eenvoudig is SEO?

Afhankelijk van de achtergrond en in welke niche de sollicitant heeft gewerkt kan men kijken hoe makkelijk of moeilijk SEO is.

12 – WordPress of Wix?

Je zult in de loop van de tijd meerdere website tegen zijn gekomen. Als je een Junior SEO Specialist aanneemt, dan is dit nog niet zo belangrijk. Maar je zult tijdens de jaren best wel eens gehoord hebben van verschillende systemen.

13 – Hier heb je een website die SEO nodig heeft: Hoe ga je te werk?

De aanpak van een SEO traject verschilt per klant, maar ook per SEO specialist. Waar begin jij mee, en waarom begin je daarmee. Verklaar nader.

14 – Waarom zou een ondernemer SEO nodig hebben?

Dit blijft een interessante vraag die je op meerdere manieren kan beantwoorden. Er zijn veel “juiste” antwoorden te geven.

 15 – Wanneer SEA ipv SEO?

Wanneer kies je voor SEA ipv SEO? En wanneer voor beiden, en wanneer voor SEO alleen? En waarom zou je daarvoor kiezen. Is SEA belangrijker dan SEO? Is SEO belangrijker dan SEA?

 16 – Wat is het verschil tussen lokale SEO en landelijke SEO?

Denk hier aan plaatsnamen of Google Mijn Bedrijf, het type backlinks etc.

 17 – Problemen na optimalisatie van een pagina, wat doe jij?

Na optimalisatie is een pagina gezakt in de zoekresultaten. Welke stappen zou jij zetten richting de klant, en hoe zou je onderzoeken waarom dat het is gebeurt. (Vraag kan ook gesteld worden over algoritme updates etc).

18 – Welke analytics gegevens zijn belangrijk in de gaten te houden?

Wat zijn belangrijke datapunten waar je op kan richten als je de voortgang van het SEO traject naar de klant communiceert.

19 – Wat is E-A-T en hoe pas je dat toe op een website?

Tussen 2018 en 2020 zijn er zoveel updates uitgerold dat je zeker van het woordje E-A-T moet hebben gehoord, en het leukst is wel hoe je dat toe kan passen op een website.

20 – Duplicate content.. Hoe pak je dat aan?

Wel eens gehoord van duplicate content? Hoe pak je dat aan?

21 – Liever 1 gratis No-follow link of 1 betaalde follow link?

Interessante vraag over het type backlinks iemand kan krijgen/maken.

22 – Links van een PBN of Startpagina?

Welke technieken kent men, en hoe pas je ze toe. Hebben ze effect, en hoeveel risico wil je lopen.

23 – Zie je liever een 301 of een 302 redirect?

Ze hebben verschillende mogelijkheden.

24 – Noem 10 signalen die je rankings beinvloeden

Een idee hoe het algoritme werkt van Google?

 25 – Wat zijn je favoriete SEO tools, plugins of addons.

Een passie zonder favoriete tools bestaat volgens mij niet. Voor SEO heb je SEO tools nodig, en die zijn er in overvloed. Bekijk ook eens een lijstje met de beste SEO tools.

Naast bovenstaande vragen heb je natuurlijk nog de standaard vragen die je gesteld kunnen worden zoals:

  1. Vertel eens over jezelf
  2. Wat zijn je sterke kanten
  3. Wat zijn je zwakke kanten
  4. Waar zie je jezelf over 5 jaar
  5. Waarom zou ik je moeten aannemen

Het internet staat vol met deze vragen, waardoor het onnodig is om hier dieper op in te gaan. Bekijk de SEO vragen en bereid het gesprek voor.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.