Gebroken backlinks controleren met Google Analytics en andere tools!

Met low hanging fruit zoals gebroken backlinks kun je snel scoren. Met low hanging fruit bedoel ik zaken die je snel en eenvoudig op kan lossen met snelle, betere resultaten als gevolg. Waarom zou dit dan niet 1 van de eerste dingen zijn die je kunt oppakken voor jouw SEO? 

Snel aan de slag dus. 

Wat zijn gebroken backlinks eigenlijk?


Een gebroken backlink is niets anders dan een verwijzing naar een pagina op jouw website die niet (meer) bestaat, een 404 pagina dus.  Omdat de pagina niet (meer) bestaat verwijst de backlink dus eigenlijk naar een gapend gat of een lege kuil. 

Beetje zonde dus. 

Backlinks kunnen enorm waardevol zijn voor jouw website in de ogen van Google en Bing. Het zijn als het ware waardepunten die je met je website ontvangt. Hoe meer goede backlinks er naar een pagina verwijzen des te meer kans die pagina maakt om hoog in de zoekresultaten te komen. 

Wanneer je dus een backlink hebt die verwijst naar een niet bestaande URL, dan heb je daar eigenlijk niets aan, omdat die pagina natuurlijk ook niet vindbaar kan zijn in Google. 

Je kunt de URL waar de backlink naartoe verwijst dus eenvoudig redirecten zodat de waarde alsnog wordt doorgestuurd naar de andere URL. 

Helaas, weinig mensen staan hier echter bij stil, terwijl het 1 van de meest eenvoudige en snelste manieren is om hoger te scoren. Tenminste, als er gebroken backlinks naar jouw website bestaan. 

Gebroken backlinks controleren (404 errors) vanaf referral websites


Er zijn betaalde tools die jou een heel eenvoudig overzicht laten zien welke backlinks er verwijzen naar een pagina op jouw site die niet (meer) bestaat. Er zijn echter ook andere manieren om hierachter te komen, en dat doe je bijvoorbeeld met Google Analytics.

Gebroken backlinks controleren in Analytics

Met Google analytics kun je activiteiten van bezoekers op jouw website meten. Zo kun je zien welke pagina ze hebben bekeken, maar ook hoe je op jouw site terecht zijn gekomen. 

In Analytics kun je kijken of er bezoekers komen vanaf websites die een kapotte link gebruiken. Dit soort verkeer heet in Google Analytics Verwijzingsverkeer

Eigenlijk werkt dat hetzelfde als in onze vorige blog: 404 errors zoeken en oplossen, maar je voegt er alleen nog een paar datapunten aan toe. 

Allereerst bekijk je Alle Pagina’s en selecteer Verwijzingsverkeer als segment. Vink Alle Gebruikers uit, zodat je echt alleen het verwijzingsverkeer kan zien. 

Zoek vervolgens op de titel van pagina’s die niet bestaan. Dit zijn standaard: Pagina niet gevonden of Page not found. Als je niet zeker weet wat de pagina titel is van jouw 404 pagina, vul eenvoudig een URL in voor jouw website, die niet bestaat. Bijvoorbeeld: mijnwebsite.nl/asdfasdfasdf 

Bekijk dan in de tab van je browser hoe die pagina heet. (of gebruik Ctrl U, en zoek naar <title> om de titel te zien).

Als je nog steeds niet helemaal begrijp hoe dat werkt, lees dan de blog waar ik hierboven naartoe link.  

Kies vervolgens de Secundaire dimensie, en kies daar Vewijzingspad.

Er verschijnt nu een extra kolom in het overzicht. Ga het rijtje langs tot je een URL hebt gevonden. Deze URL is het gedeelte achter de domeinnaam van de website die verwijst. Helaas kun je niet altijd zien vanaf welke website er gelinkt wordt, maar daar komen we bij de volgende stap achter.

Met een truc in Google kun je redelijk eenvoudig de website terugvinden.  Je zoekt met een search operator: inurl. Met deze search operator zoek je naar pagina’s die het zoekwoord in de URL hebben. Vul achter inurl: het gedeelte uit Google Analytics

Het ziet er dan ongeveer zo uit: inurl:/plak/hier/de/url/uit/google/analytics

In de meeste gevallen komen er maar een paar zoekresultaten tevoorschijn met die specifieke URL. Je hoeft dan alleen nog maar de websites te bezoeken om te zien of zij naar jouw website linken.  

Als het inderdaad klopt dat ze naar een verkeerde pagina linken, hoef je alleen nog maar contact op te nemen om te vragen of ze de link aan willen passen. Als ze geen gehoor geven, stel dan een 301 redirect in van de kapotte pagina naar een bestaande pagina op je site. 

Nadeel: 

  • Je kunt met Google Analytics alleen gebroken links vinden waar bezoekers vandaan gekomen zijn. 

Gebroken Backlinks controleren met andere tools

Helaas weet ik niet van het bestaan van gratis tools die dit overzicht voor je kunnen geven. Er zijn betaalde tools die hierbij wel kunnen helpen. Een goedkope tool is SEO Spyglass. 

Gebroken backlinks met SEO SpyGlass van SEO PowerSuite. 

Begin een nieuw traject:

Ga vervolgens naar Backlink Profiel – Backlink Pagina’s

Ga naar de laatste kolom van het scherm en ververs de kolom. Backlink pagina Status. 

Daarna krijg je een overzicht met allerlei backlinks. Sorteer de laatste kolom zodat alle 404 pagina’s bovenaan komen te staan

Gebroken backlinks met Ahrefs.

Ahrefs is een all-in-one SEO toolbox.Ahrefs heeft een optie speciaal voor dit probleem, genaamd: Broken Links. In 1 oogopslag heb je hier een overzicht van alle links die verwijzen naar 404 pagina’s op jouw site. 

Je hoeft alleen nog maar de websites te benaderen om te vragen of ze de link willen aanpassen, of je maakt zelf een redirect naar een relevante pagina op je site. 

Ahrefs heeft ook een gratis tool, maar die laat helaas maar een super klein gedeelte zien. Wel laat hij veel uitgaande links zien naar andere websites met een 404 pagina. https://ahrefs.com/nl/broken-link-checker

Er zijn natuurlijk nog veel meer tools die je hierbij kunnen helpen. Gebruik daarom de tools waar jij je het best bij voelt.

Conclusie over het oplossen van gebroken backlinks. 


Oplossen van gebroken backlinks is 1 van de snelste manieren om hoger in Google te scoren. Als de website met de backlink niet reageert kun je eenvoudig een 301 redirect instellen op je site om de waarde door te geven aan een andere relevante pagina op je site. 

Wil jij weten of er gebroken backlinks verwijzen naar jouw website?

Neem contact op of laat je gegevens achter.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.