Pagina met Featured Snippets niet nogmaals getoond als organisch zoekresultaat

Lang geleden, toen Google nog het motto had: Do no evil, waren er eens 10 zoekresultaten. Deze 10 zoekresultaten leefden rijk en gelukkig. Elke dag kregen ze veel bezoekers over de mat. Maar niet lang daarna werden er grijze wolken aan de hemel gezien. Toen bleek dat de 10 blije zoekresultaten flinke concurrentie kregen en het aantal lieve bezoekers zagen verdampen. Het was duidelijk, deze 10 kwamen terecht in een donkere nacht. Niemand weet meer waar deze blije zoekresultaatjes zijn gebleven.  

Heden ten dage heeft Google allemaal leuke en minder leuke features toegevoegd, met onder andere de Featured Snippet. Met de nieuwe update hebben ze dit sprookje voorgoed de das omgedaan. 

Op 22 januari 2020 kondigde Google weer de volgende aanpassing: 

Voortaan zal de pagina van de Featured Snippet niet nogmaals terugkomen in de organische zoekresultaten.  

Wat is een featured snippet?


In de zoekresultaten zijn soms uitgelichte teksten te zien boven de organische zoekresultaten. Deze zijn uitgelicht uit websites die in de zoekresultaten verschijnen. Als je op positie 3 staat in de zoekresultaten kun je ook een featured snippet krijgen bovenaan de pagina. Hier wordt jouw website extra benadrukt. 

Een featured snippet ziet er bijvoorbeeld zo uit: 

voorbeeld van een featured snippet lijst

Een featured snippet kun je vaak overnemen door jouw antwoord en pagina te optimaliseren. Lees onze andere blog als je meer wilt weten hoe je een Featured Snippet kan krijgen

Wat is er gebeurd op 22-01-2020?


Danny Sullivan bevestigde het nieuws dat vanaf 22 januari Featured Snippets worden gezien als een organisch zoekresultaat. 

Dit betekent dat jij je normale zoekresultaat op de 1e pagina verliest als je een Featured Snippet hebt bemachtigd. 

Tot nu toe werd de pagina, die in de Featured Snippet werd uitgelicht, nogmaals getoond in de zoekresultaten. Die tijd is nu over. Je bent dus vanaf nu niet 2 keer meer te vinden op de eerste pagina als je een Featured Snippet hebt gekregen. 

Hoe ranking trackers hier nu mee omgaan is ook nog onduidelijk. We weten niet hoe ze deze zullen gaan laten zien in jouw ranking statistieken. Is Google een beetje aan het pesten met alle SEO tool providers? 

Danny Sullivan vertelde dat deze wijziging per direct, wereldwijd, wordt doorgevoerd. 

Welke gevolgen heeft dit voor jouw website? 


Er is op dit moment nog geen duidelijkheid hoe we deze wijziging gaan zien in Google Search Console. Maar het is waarschijnlijk dat een Featured Snippet nu als 1e positie wordt gezien

Voor websites die niet de featured snippet hebben gekregen is het nu mogelijk dat ze 1 plaatsje in de zoekresultaten zijn gestegen! Dit kan dus een groot voordeel zijn als je net een plekje onder de pagina stond die werd uitgelicht. 

Het grootste nadeel is voor websites die zijn uitgelicht: ze staan nu maar 1 keer op pagina 1, en krijgen waarschijnlijk nu veel minder bezoekers! Vooral als jouw pagina ook op de 1e plek stond! Super balen dus. 

Hier een overzicht van Ahrefs waar ze gegevens van Clickstream hebben gebruikt voor 100.000 zoekopdrachten, met een zoekvolume van 100+. De featured snippets uit hun onderzoek krijgt nog geen 9% van alle kliks, terwijl de eerste organische zoekresultaat bijna 20% krijgt. Voor featured snippets bestonden kregen 1e positie websites nog gemiddeld 26% van de klikken. 

A

Als je een Featured Snippet hebt weten te bemachtigen en jouw pagina op #1 stond, zul je hier niet blij van worden. Je kunt dan een dikke 10% minder bezoekers krijgen. 

Wat moet je nu doen?


Je kunt er niet zoveel aan doen. Google wijzigt de zoekresultaten zo vaak ze willen. Wat vandaag niet kan, kan morgen misschien weer wel. Hun werk is niet om website eigenaars blij te maken, of hun leven makkelijker. Hun werk is? 

Je kunt wel aan Google aangeven dat je niet in de Featured Snippets wilt getoond worden. Lees meer hier: 

https://support.google.com/webmasters/answer/6229325?hl=en

Zin om jouw website hoger in de zoekresultaten te krijgen? Neem contact op, of laat je gegevens achter

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.