Een 1-pagina website en SEO gaan niet samen!

Je ziet ze af en toe voorbij komen. Meestal niet in de topposities in Google. Maar waar heb ik het dan over? Over de 1-pagina websites. Juist, deze pagina’s hebben werkelijk maar 1 pagina. En of dat slim is? Daar ga ik je een antwoord op geven in deze blog. 

Waarom zou je kiezen voor een one-page website?


Dat vraag ik mezelf ook af. Geen enkel goed draaiend online bedrijf heeft een website met maar 1 pagina. Noem maar een succesvol bedrijf dat online actief is met maar 1 pagina op hun website. Een 1-pagina website en SEO gaan niet samen!

Toch zijn er wel enkele redenen te bedenken waarom iemand toch voor zo een website kiest.

1- Het kan zijn dat je een domeinnaam hebt gevonden die je heel graag wilt hebben, maar die niet echt binnen je bedrijf past. Dan kun je overwegen om deze website een one-pager te maken. Dit kan bijvoorbeeld zijn om de domein ‘veilig te stellen’ voor concurrenten bijvoorbeeld.

2- Je zou ook kunnen denken aan een holding, met verschillende BV’s. Dan zou je algemene informatie kunnen geven op een 1-pager over de holding, terwijl je meer bekend staat met de websites. Er zijn genoeg websites die eigenlijk gewoon onder dezelfde onderneming/holding vallen, maar waar je dat niet echt van weet. 

3- Dus zo een site zou prima kunnen zijn als visitekaartje dus. 

4- Als laatst zou je misschien een single-page website kunnen gebruiken voor een portfolio van iemand zelf. Bijvoorbeeld als het om een persoonlijke domeinnaam gaat, zoals bijvoorbeeld robbert-pannekoek.nl om maar iets te noemen. 

Een one-pager kan er prima uitzien qua design, en prima werken, maar werkt niet goed voor SEO. Punt.

Waarom is het niet slim om voor een one-page website te gaan, voor SEO?


Als het goed is wil je gevonden worden voor meerdere zoekwoorden, toch?

Stel dat je een kapper bent, en je zowel dames, heren als kinderen knipt. Dan is het verstandiger om meerdere pagina’s te hebben, en het liefst zelfs nog meer pagina’s waar je uitlegt wat je allemaal voor diensten hebt. Denk dan bijvoorbeeld aan hairstyling, permanent, verven, hair extensions of zelfs baard trimmen. 

Als jij die niet hebt als unieke pagina’s dan kun je ook niet optimaliseren voor dat zoekwoord


En als jouw concurrentie dat wel doet, dan maken zij veel meer kans om beter gevonden te worden. Een website met meerdere pagina’s maakt ook nog eens kans op meer backlinks. 

Het is overigens ook niet slim om te gebruiken in combinatie met advertenties. Dan komt elke bezoeker terecht op dezelfde pagina. Daarom kun je ook je landingspagina’s voor advertenties optimaliseren. 

Conclusie


Als je goed gevonden wilt worden in de zoekmachines voor meerdere woorden, dan doe je jezelf echt tekort om voor een 1-page website te gaan. 

Elke pagina moet eigenlijk maar 1 hoofdonderwerp bevatten. En daar ligt nu net het probleem met dit soort websites. Je hebt dan maar een enkele pagina voor al je activiteiten. Daarom kun je niet jouw zoekresultaten verbeteren in Google

1 pagina kun je niet optimaliseren voor meerdere zoekwoorden. De concurrent met meerdere pagina’s maakt dan veel meer kans op hoge ranking posities. 

Zin om beter vindbaar te worden?

Neem contact op, of laat je gegevens achter.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.