Conversie optimalisatie (CRO) en SEO, welke komt eerst?

Je kunt pas gaan optimaliseren voor conversies als je genoeg bezoekers krijgt. En wat moet je doen als je niet voldoende bezoekers krijgt? Adverteren of SEO? 

In dit artikelen gaan we het voornamelijk hebben op welk moment je CRO kunt gaan toepassen. 

Wat is CRO? 


CRO is een afkorting van Conversion Rate Optimization. Als je dit vertaald spreekt men van conversie optimalisatie. 

Met conversie optimalisatie probeer je het aantal conversies voor een pagina of website te verhogen. Je doet dit aan de hand van vooropgestelde doelen. 

In Google Analytics kun je doelen instellen die je gebruikt voor het meten van het aantal conversies op je website of pagina. Als je nog geen gebruik maakt van Google Analytics, doe dat dan eerst. 

Conversies zijn acties die een bezoeker onderneemt op de website. Dit hoeft niet altijd een aankoop te zijn van een product, maar het kan ook een inschrijving zijn voor een nieuwsbrief, het klikken op een outbound link, het bekijken van een video of het klikken op een telefoonnummer op de site. 

Deze doelen kun je gaan optimaliseren met CRO, en daarmee meer klanten werven of meer producten verkopen.

SEO of adverteren


Voordat we verder gaan wil ik het eerst, en voornamelijk hebben over CRO met SEO of ADS. 

Een nieuwe website zal bijvoorbeeld niet snel voor concurrerende zoektermen ranken. Daarom kan het verstandig zijn om naast SEO ook SEA te doen, zodat je sneller met CRO aan de slag kunt. SEA betekent letterlijk Search Engine Advertising, dus los vertaald betekent het Adverteren in de zoekmachines. 

Als je het verschil wilt weten tussen SEO en SEA, vergeet dan niet ons artikel te lezen: Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Als je eenmaal goed zichtbaar bent via de advertenties, dan kun je al snel je eerste bezoekers verwachten. Zodra je voldoende bezoekers krijgt kun je gaan beginnen met het testen van jouw doelen. SEO duurt een stuk langer voor een nieuwe website, maar het is het wel waard, omdat je niet voor elke bezoeker hoeft te betalen.

Eerst SEO, dan pas CRO


Pas met voldoende bezoekers kun je daadwerkelijk gaan testen. Als je een doel gaat testen met maar 10 bezoekers, is jouw data niet voldoende om daaruit beslissingen te kunnen maken. 

Als je een bestaande website hebt met voldoende bezoekers (1000+) per maand, kun je kijken om te beginnen met CRO. Je kunt dan variaties aanbrengen aan jouw doelen om te kijken welke variatie meer conversies oplevert. Hoe meer bezoekers je krijgt, hoe duidelijker de data kan zijn. 

Hoe ga je te werk


Allereerst moet je beginnen met het definiëren van je doelen of doelstellingen. Daarna heb je software nodig die je helpt bij het testen. Een gratis tool hiervoor is Google Optimize. Het opzetten van een eerste test kost wat tijd, maar zodra je het snapt kun je los gaan.

Een aantal voorbeelden van doelen: 

  • Product naar winkelmandje 
  • Winkelmandje afrekenen
  • Inschrijven email nieuwsbrief
  • Aanmaken van een account
  • Bekijken van een video
  • Klikken op een bepaalde link
  • Klikken op een telefoonnummer

Door het kiezen van een doel kun je gaan kijken hoe je die kan optimaliseren. 

Stel dat je een knop op je website hebt staan die zegt: Gratis Brochure aanvragen. Je zou dan kunnen testen of de tekst misschien iets anders kan, zoals Download Brochure hier, Vraag gratis brochure aan. 

Je kunt het niet alleen met tekst doen, maar ook met kleurtjes, afbeeldingen, knoppen etc. 

In sommige gevallen kunnen micro optimalisaties al tot 5-10% meer conversies leiden. Een woord van waarschuwing is wel ter plaatse: test maar 1 variatie per pagina!

Benieuwd hoe je conversies kan optimaliseren voor jouw website of webshop?

Heb jij al voldoende bezoekers? Of wil je eerst met SEO aan de slag? Neem contact op, we helpen je graag verder. 

Veelgestelde vragen.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.