Corona Virus en SEO, waarom SEO nu zo belangrijk is!

Op 16 maart 2020 zijn naast alle scholen ook veel ondernemingen gesloten zoals de horeca, tandartsen, bioscopen, events en andere bedrijven. 

Dit besluit werd genomen om zoveel mogelijk de verspreiding van het Corona virus tegen te gaan.

Het virus heeft naast de medische problemen ook verregaande gevolgen voor ondernemingen in binnen- en buitenland. Vooral voor ZZP-ers kan dit een enorme impact hebben, zoals ook in dit artikel op Nu.nl te lezen valt. Als je niet voldoende buffer hebt opgebouwd, dan kan dit zelfs in het ergste geval je de kop kosten.

Bedrijven die afhankelijk zijn van hun online aanwezigheid en organisch goed vindbaar zijn in Google kunnen juist in deze benarde situatie wel eens een meevaller hebben. 

Online inkopen doen: goede vindbaarheid nog belangrijker

In het geval van een pandemie zoals bij het Corona virus, waarbij mensen worden geadviseerd om thuis te gaan werken, worden veel meer mensen afhankelijk van het internet. Mensen gebruiken thuis het internet om hun werk te doen, maar zullen ook meer tijd online doorbrengen. 

Meer en meer mensen zullen hun aankopen online gaan regelen omdat ze bijvoorbeeld niet naar een supermarkt of winkelcentrum willen gaan. Terwijl horecagelegenheden hier de gevolgen flink van kunnen voelen, zullen bedrijven die maaltijden of boodschappen bezorgen juist een topdrukte hebben.

Des te meer mensen online ‘zoeken’ des te meer bezoekers websites kunnen verwachten. Als jouw onderneming niet goed vindbaar is in Google, mis je heel veel kansen. 

Vooral webshops die nu organisch goed vindbaar zijn zullen hier een slaatje uit slaan. 

Adverteren wordt duurder: SEO blijft hetzelfde

Omdat er meer mensen online hun aankopen zullen doen, zullen er ook meer bedrijven willen investeren om beter gevonden te worden. Vooral de bedrijven die niet goed zichtbaar zijn in de zoekmachines zullen het hier van moeten hebben. Maar, hoe meer bedrijven adverteren op een zoekwoord des te hoger de advertentie kosten zullen worden. Je biedt namelijk met meer bedrijven voor dezelfde advertentie plek. De persoon met het meeste geld zal natuurlijk hoger willen bieden om op die eerste plek te komen. Hou de kosten van je Google Ads dus maar goed in de gaten. 

Als je voor hetzelfde zoekwoord op #1 in Google staat, dan krijg je in feite meer bezoekers voor minder geld. De ROI wordt groter, en jouw organische zoekresultaten hebben daar alles mee te maken.  

Adverteren kun je alleen stoppen als je goed vindbaar bent. 

Naast dat de advertentiekosten flink kunnen oplopen tijdens deze periode kan het ook zijn dat je gedwongen wordt jouw uitgaven te verlagen of een complete halt toe te roepen. En 1 van die manieren is om te stoppen met het adverteren. In plaats van honderden euro’s uit te geven aan Google Ads zou je die nu kunnen gebruiken om een gedeelte van het loon te betalen van je medewerkers. Maar als jij helemaal afhankelijk bent van jouw advertenties, dan heb je een probleem.

Online goed vindbaarheid zijn door een gedegen SEO strategie is daarom ontzettend belangrijk in voor- en tegenspoed. 

SEO kan jou in deze tijd meer bezoekers brengen.

Als laatste wil ik je aandacht even vestigen op het gebruik van goed SEO in het algemeen. Nieuws is namelijk 1 van de handigste bronnen voor SEO. Bijna alles is al een keer gezegd of bedacht. Het is dan alleen een draai geven aan de bestaande content om interessant te zijn. Maar in principe is er weinig echte ‘nieuws’ te melden. Als je een accountant bent of fotograaf, dan zul je voor alle onderwerpen al wel voldoende informatie kunnen vinden online. Er valt weinig aan toe te voegen! 

Maar, in tijden zoals deze zullen er nieuwe vragen worden gesteld.

Er zullen in elke branche wel vragen worden gesteld rondom het Corona virus. 

Zoek maar een jouw bedrijfsbranche op in combinatie met het woordje Corona. Bijvoorbeeld:

  • Tandarts corona
  • Fysiotherapie corona
  • Reisbureau corona
  • Makelaar corona
  • Logistiek corona
  • Graanhandel corona

Voor bijna alle branches is er wel iets te vinden over Corona, omdat er ook op gezocht wordt. Het kan daarom een goed moment zijn om er zelf een artikel aan te wijden. Niet alleen particulieren zullen belang hebben bij informatie over het Corona Virus, ook bedrijven. 

In elke branche is er behoefte aan goede informatie en tips rondom het onderwerp. Gebruik daarom het onderwerp om iets over het effect op jouw branche te beschrijven. Zo heeft deze bedrijfsfotograaf een heel artikel geschreven over hoe het is als fotograaf in de corona crisis. Zoiets kun jij ook doen in jouw branche.

Veel bedrijven pakken deze situatie aan om meer bekendheid te krijgen. Met Loom kun je tegenwoordig onbeperkt video’s uploaden. Google maakt de premium versie van Google Hangouts gratis omdat meer mensen thuis werken. Jij zou ook in jouw branche iets speciaals kunnen doen om meer bezoekers en klanten te krijgen.

Als afsluiting

De hierboven genoemde informatie is alleen bedoeld voor bedrijven en personen die in wat zwaarder weer zijn beland. Ik geef geen tips of informatie over het virus zelf. Voor alle belangrijke informatie rondom het virus ga je naar RIVM.nl: https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.