Cora Software SEO

overview cora-seo

Tool Lab introductie:

Het aantal software pakketten in de wereld van zoekmachine optimalisatie groeit nog dagelijks. Welke software is goed? Welk pakket geeft de juiste informatie? Wat zijn de beste SEO tools?
Allemaal vragen die je als online marketeer kunnen bekruipen. En in veel gevallen wordt de software enkel gebruikt voor een handjevol mogelijkheden terwijl de rest van de opties links blijven liggen. Zonde van je geld dus.

Cora SEO software is waarschijnlijk iets waar je nog maar net van gehoord hebt. En dat is niet gek op zich, omdat het een technische applicatie is die bedoelt is voor de gevorderde SEO specialisten. Het is desktop software voor Mac en PC voor on-page SEO. De man achter de software is Ted Kubaitis.

Wetenschappelijke Ranking Correlatie analyses

Cora maakt gebruik van meer dan 700 verschillende factoren om te kijken of er verband bestaat tussen de hoogte van de zoekresultaten. (Correlatie/samenhang, kijken of een relatie bestaat tussen de factoren en de ranking posities)

Waarom deze analyses en samenhangende factoren zo belangrijk zijn voor SEO

Ter illustratie: een schoenenverkoper

Stel dat je schoenen verkoopt en gespecialiseerd bent in basketbal schoenen. Wanneer je kijkt naar jouw top 10 meest verkochte schoenen zal je waarschijnlijk een goed beeld krijgen wat kopers belangrijk vinden aan basketbal schoenen. Dit kan de prijs zijn, de kleur, het merk, de vorm of simpelweg de schoenenkeus van hun idool zijn. Zodra je deze top 10 schoenen gaat vergelijken met de top 10 van slechtst verkochte schoenen zal je daar een patroon in kunnen ontdekken! Dat is precies wat Correlatie doet. Ze bekijkt de belangrijkste kenmerken of sterkste signalen die er toe doen.

Voorbeeld uit de praktijk:

Je wilt als tandarts in Utrecht hoger in Google scoren voor het zoekwoord “tandarts in Utrecht”. Op dat moment kun je de zoekresultaten gaan vergelijken naar overeenkomstige factoren. Deze factoren kunnen bijvoorbeeld zijn welke zoekwoorden er worden gebruikt in de titel, welke kopteksten ze gebruiken, hoeveel backlinks er zijn etc. Deze kun je dan vergelijken met zoekresultaten op pagina 4 of 5. En vaak zal je al gauw verschillen gaan zien tussen de zoekresultaten op pagina 1 en 5, maar overeenkomsten tussen de zoekresultaten op pagina 1. Deze overeenkomende SEO factoren die je kunt zien hebben dus iets te maken met de manier waarop Google deze factoren gebruikt om de pagina’s te rangschikken voor deze zoekopdracht!

Als dat nog niet helemaal duidelijk is, hier even een video van Ted zelf (in het Engels)

Wat doet Cora SEO allemaal

Cora vergelijkt 700 verschillende factoren voor de top 100 zoekresultaten en gebruikt de uitkomsten daarvan om te zien welke onderdelen het sterkst correleren/overeenkomen voor de top zoekresultaten.  Al deze uitkomsten worden in een Excel sheet geïmporteerd en in overzichten weergegeven. Je kan dus zien welke van deze 700 het sterkst overeenkomen met de pagina’s in de top van Google.

De voordelen van zo een grondige correlatie analyse zijn de volgende:

  • Je kunt zo een SEO roadmap (plan van aanpak) maken door te kijken wat de sterkste samenhangende factoren zijn.
  • Je kunt gaan inschatten hoeveel tijd elk onderdeel kan gaan kosten en daaruit opmaken welke onderdelen je als eerst aan kan pakken.
  • Je gebruikt data waaruit je kan opmaken wat meest waarschijnlijk echte ranking factoren zijn voor die zoekterm, en welke niet.
  • ! Na een nieuwe Google Update kun je de analyse nogmaals uitvoeren voor het zoekwoord en zien welke factoren er gewijzigd zijn! (Dit is echt heel handig)
  • Je hoeft niet te concentreren op onderdelen die geen verband vertonen.
  • Je kunt weerleggen wat “gurus” je hebben verteld geen waar te zijn, omdat de data dat uitwijst.
  • In plaats van generieke SEO aanbevelingen te doen zie je nu precies wat de sterkste relaties zijn voor het specifieke zoekwoord! Ranking factoren kunnen namelijk verschillen per zoekopdracht! Dus een ranking factor voor 1 zoekwoord zegt nog niets over de ranking factor voor een andere zoekopdracht.

Voor wie is deze tool bedoelt?

SEO Specialisten!

Je kunt het een beetje vergelijken met een handboek voor een jurist. Zit je al langer in het vak dan kun je er veel bruikbare data uithalen en leest het redelijk goed weg. Ben je echter nieuw, dan zal je moeite hebben met de vaktermen en samenhangende factoren.

Er wordt veel gebruik gemaakt van afkortingen en SEO jargon die een gemiddelde Nederlander niet begrijpt. Het kost even tijd om je er aan te gewennen maar zodra dat proces zich heeft voltrokken kun je veel van de data leren. Neem de tijd en lees veel, dit is geen simpel stukje software met simpele inhoud.

Desktop Software

De software is desktop software waardoor je dit op je computer moet installeren. Ted is bezig met het maken van een online oplossing waarbij je ook de mogelijkheid krijgt om te kiezen voor een pakket dat beter bij jouw wensen past. Ben je een webmaster van een bedrijf, dan heb je waarschijnlijk alleen gegevens nodig die te maken hebben met 1 website.

Integratie met Ahrefs en SEMrush

Naast de honderden On-Page factoren heeft Cora ook de mogelijkheid de software te integreren met de data uit Ahrefs en SEMrush.
Deze data geeft je inzicht in het off-page gedeelte, waardoor je dus heel goed kunt zien welke data invloed heeft op de rankings van buiten je website. Denk hier dus aan aantal backlinks, follow backlinks, no-follow backlinks, Referring domains, trustscore, domain rank, facebook likes, twitter shares, linkedIn shares etc.

Website Voorbeeld gedaan met Cora SEO Software

Een voorbeeld uit de praktijk. (WordPress SEO)

Voor je een artikel gaat schrijven of een pagina gaat optimaliseren is het belangrijk om te weten hoe makkelijk of moeilijk het is om op de eerste pagina te komen. Cora helpt je bij het analyseren en kan je zo data verstrekken waardoor je kan zien of je veel kans maakt op dat zoekwoord te gaan scoren.

Hieronder heb je een voorbeeld van een pagina (WordPress SEO)  die ik wilde optimaliseren. Voor deze specifieke zoekopdracht zag mijn Roadmap er zo uit. De roadmap is een lijst met factoren die het sterkst overeen komen met de top ranking websites voor die query.

Als je je oog hier snel over heen laat lopen zal het allemaal abracadabra zijn. Als je langzaam leest kun je een aantal dingen zien die je al gauw een indicatie geven wat je te wachten staat. Neem als voorbeeld Word Count. In dit specifieke geval was het gemiddelde aantal woorden in te top posities 3715 woorden meer dan mijn artikel. Dit betekent dus aardig wat werk om de pagina uit te breiden!

Als je dat ziet kun je al snel inschatten of het het waard is om hier voor te gaan. In sommige gevallen is het niet zo drastisch, maar zie je al gauw dat je nog een paar Term Matches moet toevoegen (een term match in Cora is het zoekwoord en aanverwante resultaten die Google als gerelateerd ziet). Daarna is het finetunen, en kun je wachten tot Google de rankings gaat beïnvloeden met jouw nieuwe pagina.

cora-seo-screenshot

Cora SEO coupon (25% korting)

Indien je geen budget hebt voor deze tool, vraag ons om een uitdraai. De Software kost 250 dollar per maand, of gebruik de volgende link voor 25% korting: https://seotoollab.com/rankify.php 

Kijk ook eens naar de Page Optimizer Pro review of de Surfer SEO review, voor on-page optimalisatie tools!

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo