Brand Mentions. De snelste tool voor linkbuilding?

Het omzetten van een vermelding over jouw bedrijf in een link is 1 van de snelste en beste linkbuilding tips. Het werkt heel simpel. Zoek naar websites die jullie bedrijfsnaam noemt zonder een link naar jullie site. Neem vervolgens contact op met de sitebeheerder en vraag of ze de vermelding kunnen wijzigen in een hyperlink naar jouw site. Simpel en effectief. 

Hoe kun je webmentions zelf vinden? 

Om webmentions te vinden hoef je alleen maar Google te gebruiken. Zoek in Google op jullie bedrijfsnaam en bekijk de zoekresultaten. Bezoek alle pagina’s en bekijk of er inderdaad geen linkje wordt gebruikt in de tekst. 

Dit kun je wekelijks even een half uurtje doen, of maandelijks iets langer. Hou een overzicht bij in bijvoorbeeld een spreadsheet zodat je precies weet welke websites je al aangeschreven of opgebeld hebt. Elke keer als je opnieuw de zoekfunctie gebruikt in Google kun je de spreadsheet gebruiken om te zien of een vermelding nieuw is. 

Een handige tip is om elke week bij Instellingen de periode aan te passen naar 1 week, zodat je alleen de nieuwste vermeldingen hoeft te bekijken. Dat doe je door de periode te selecteren van Afgelopen week. Deze is te vinden bij Tools en dan Elke Periode. 

Als je toch hiermee bezig bent kun je ook jouw concurrentie meenemen en kijken waar zij worden genoemd. Helaas blijft dit soort handmatig werkt ook tijdrovend. Waarom automatiseer je dit proces gewoon niet zoveel mogelijk met een tool?

Automatiseer het zoeken met Brand Mentions

Brand Mentions homepage

Brand Mentions is een onderdeel van Cognitive SEO. Daardoor weet je dat je in goede handen bent en dat het niet weer een nieuwe tool is die niet langer dan 2 jaar blijft bestaan. Althans, daar ga ik wel van uit. 

Waar wordt deze software allemaal voor gebruikt: 

  1. Bekijken waar de concurrentie mee bezig is
  2. Zoeken naar naamsvermeldingen op het internet
  3. Reputatiemanagement
  4. Media monitoring

Simpel gezegd is Brand Mentions een monitoring tool die op zoek gaat voor jou naar specifieke woorden en namen op het internet. Jij bepaalt zelf welke woorden of namen dit zijn. Dit hoeft niet altijd jouw bedrijfsnaam te zijn, het kan ook de naam van jullie CEO of CFO zijn. Daarnaast kun je ook branche-gerichte zoektermen gebruiken in specifieke niches en natuurlijk de namen van jullie belangrijkste concurrenten of influencers in jullie branche.  

Het is dus niet alleen handig om backlinks te vinden, maar ook om jouw reputatie hoog te houden. Wanneer mensen op social media negatief over jullie praten, kun je snel ingrijpen en reageren op de posts. En als ze onwaarheden verkondigen of verkeerde data gebruiken van of over jullie onderneming, dan kun je ook uitreiken naar deze personen/websites/accounts om het recht te zetten. Het is dus niet alleen voor backlinks bedoelt! Helemaal niet zelfs! 

Je kunt nu precies te weten waar en wanneer er iemand over wie/wat praat. Tegelijkertijd kunnen jullie ook de concurrent in de gaten houden en zien waar zij mee bezig zijn.  Zo kun je achterhalen wat hun marketingaanpak is en zien wanneer ze worden genoemd in een online magazine of ergens op Social Media.

Voor $49 per maand kun jij 1 project volgen met dagelijkse meldingen voor 2 zoekwoorden. In plaats van maandelijks een medewerker handmatig te laten zoeken kun je nu elke dag een mailtje ontvangen met de laatste webmentions. Voor $79 kun je 3 projecten volgen met in totaal 15 verschillende namen en zoekwoorden. Hoe meer zoekwoorden en variaties hoe beter. 

Een voorbeeld van een snelle winnaar met unlinked mentions. 

Voor ik naar de resultaten ga kijken moet je wel eerst iets weten. Deze tool is niet voor iedereen. De resultaten van Brand Mentions zijn erg afhankelijk van jouw bekendheid. Hoe hoger jij scoort in Google en daardoor veel bekendheid geniet, des te vaker je genoemd zal worden. Daarnaast zijn jouw algemene marketing en PR hier ook heel belangrijk. Hoe actiever jullie onderneming naar buiten treed, des te vaker er over jullie wordt gepraat.  Als je website nieuw is en jouw onderneming eveneens, dan zal deze tool nog niet zoveel vermeldingen vinden over jullie onderneming, simpelweg omdat er nog niet zoveel over jullie wordt gepraat. Niet iedere website heeft zo snel succes als onze klant.

Een van Rankify’s klanten had gelijk beet. 

Kort na het instellen van hun account kwamen er al een aantal leuke vermeldingen binnen van enkele podcasts en een artikel op Search Engine Journal zonder linkje. Door onze outreach naar de betreffende websites hadden we al snel de brand mention op SEJ om kunnen zetten naar een do-follow link. Dit was zo snel voor elkaar dat we in principe al het geld van de tool hebben terugverdiend.

Pas op: Het is geen backlink research tool

Deze tool wordt niet alleen voor unlinked mentions gebruik om backlinks te maken, maar vooral als reputatie management. Je kunt namelijk zien wat mensen over jullie zelf, producten of diensten denken. Maar het is zeker een handige tool in jullie SEO toolkit. En de andere voordelen van de tool zijn dan een geweldig bonus! 

Alhoewel de tool wel backlinks vind waar de backlink een ‘naked URL’ is, het is geen backlink tool, omdat ze niet de hyperlink zelf bekijkt. Misschien moet ik dit even uitleggen. 

Als voorbeeld heb ik deze 2 zinnen: 

In de eerste zin zal de software onze naam wel herkennen en daardoor een alert sturen. Maar in de 2e zin zal de tool onze naam niet zien, omdat ze alleen naar de tekst kijkt. Daarom is Brand Mentions geen vervanger van jouw huidige backlink research tool. 

Conclusie

Als je puur en alleen op zoek bent naar een tool die dagelijks meldingen verstuurt voor unlinked mentions, dan is Brand Mentions een geweldige tool. Je kunt zelf de woorden en namen kiezen die je wilt volgen, maar je kunt ook filters toevoegen zodat ze bepaalde woorden juist niet volgen. Sommige namen worden ook in het buitenland gebruikt, en die wil je niet volgen. Gelukkig kun je ook de taal beperken zodat ze voornamelijk alleen mentions zoekt binnen 1 taal. 

Als SEO specialist zijn de reputatie management en media monitoring een leuke plus, maar voor de meeste bedrijven zijn juist die functies het hoofddoel van deze software. 

Ben jij benieuwd wie er over jullie praat? En vind je het fijn dat je naast backlinks maken de tool ook kunt gebruiken voor reputatiemanagement, dan zou ik deze tool zeker overwegen. 

Als je hulp nodig hebt met SEO, schroom niet om contact op te nemen of je gegevens achter te laten.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.