404 & SEO? 404 meldingen controleren is super belangrijk voor SEO!

Niemand wil toch inkomsten missen? Als er 1 manier is waarop je inkomsten of bezoekers kan missen is het niet goed op orde hebben van je website! Een goed werkende 404 pagina is daarom geen luxe maar een absolute noodzakelijkheid. SEO en 404 pagina’s hebben heel veel met elkaar te maken. 

Als jij je 404 fouten niet oplost kan het zijn dat je minder hoge posities in Google krijgt, minder bezoekers, en ook minder inkomsten. En dat wil jij toch niet?

Nog even in het kort: Wat is een 404 pagina precies?


Een 404 pagina is simpelweg een pagina op een website die niet bestaat. Vergelijk het met een postkaart die je verstuurt naar een adres waar niemand meer woont of niet meer bestaat. Alles kan kloppen tot en met het huisnummer, maar leeg is leeg, of weg is pech.

Als je benieuwd bent hoe een 404 pagina eruit ziet hoef je alleen maar even naar een willekeurige website te gaan, en achter de domeinnaam (en schuine streep) iets raars in te vullen. Bijvoorbeeld zalando.nl/gekke-henkie. Dan kom je op een 404 pagina terecht. 

zalando 404 pagina

Alle URL’s van een website die niet bestaan kunnen een 404 melding krijgen. Hiermee laat de website dus weten dat deze URL niet bestaat. Het is dus belangrijk om een 404 pagina te hebben op je website die je kunt gebruiken om bezoekers toch een actie te ondernemen. In het geval van Zalando proberen ze jou toch nog verder te laten gaan door de opties Heren, Dames en kinderen te geven. 

Een 404 error hoeft overigens niet altijd een lege pagina te zijn. Het kan ook een foto zijn die niet meer bestaat of zelfs een JS/CSS bestand. Maar in deze blog gaat het puur over een bestaande pagina. 

Waarom kan het controleren van 404 errors zo ontzettend belangrijk zijn?


Mensen kunnen op allerlei manieren op een lege pagina terechtkomen. Ik ga ze even in 2 groepen verdelen. 

Belangrijke 404 pagina’s en onbelangrijke 404 pagina’s.

Belangrijke 404 errors:

  • Wanneer bezoekers op een lege pagina terecht komen door een kapotte link op de website zelf
  • Wanneer bezoekers op een lege pagina terecht komen door een verwijzing van een andere website (backlink), social media, email of direct. 
  • Wanneer bezoekers op een lege pagina terecht komen vanuit de zoekmachines Google en Bing

Wanneer je 404 errors kunt negeren:

  • Als iemand eenmalig, toevallig op een 404 pagina terecht is gekomen. Bijvoorbeeld door het intypen van een verkeerde URL.
  • Wanneer bots naar URI’s of URL’s zoeken die niet bestaan. Deze zie je vaak in de logfiles terug, maar hebben soms zijn ze alleen op zoek naar een ‘lek’ in jouw website. 

Het oplossen van 404 errors in de eerste groep is belangrijk. Je moet echter niet hals over de kop alle 404 errors doorsturen naar de homepage, want dat is juist niet wat we willen! We willen juist kunnen zien waar deze URL’s zich bevinden, en hoe mensen daar terecht zijn gekomen. 

Backlinks redirecten naar relevante pagina’s

Backlinks zijn een van de sterkste ranking factoren om een pagina hoger in Google te krijgen. Backlinks geven waarde door aan de pagina waarnaar ze verwijzen. Hiermee krijgt de ontvangende pagina dus ‘punten’ die zoekmachines gebruiken om te zien hoe belangrijk de pagina is. Hoe meer belangrijke backlinks een pagina ontvangt, des te sterker deze pagina in de zoekmachines kan worden.

Als een backlink dus naar een lege pagina verwijst komen al deze punten terecht in een bodemloze put. 

En dat wil je natuurlijk niet! 

In dat geval zou ik er voor kiezen om een redirect in te stellen. Met een 301 redirect stuur je de waarde van de backlinks door naar een pagina die wel bestaat. Deze pagina maakt dan juist meer kans om hoger in de zoekmachines te gaan scoren. Probeer wel de redirect in te stellen naar een relevante pagina, en niet zomaar naar een willekeurige pagina op je site. 

Daarom is het zo ontzettend belangrijk om dit soort 404 pagina’s op te zoeken en te redirecten. Als je meer wilt weten over redirects en hoe dat werkt in WordPress, lees dan onze blog: 

Kapotte links verhelpen op je website

Wanneer bezoekers navigeren door jouw website en lege pagina’s tegenkomen kan dit indirecte gevolgen hebben. Je hebt deze bezoeker namelijk een reden gegeven om jouw website niet serieus te nemen. Als dit ook nog eens hun eerste bezoek was heb jij een slechte eerste indruk gemaakt. Je staat dus met 1-0 achter. 

Laat dat maar even op je indringen. 

Naast een slechte user-experience hebben kapotte links nog een nadeel. Je geeft namelijk geen waarde door aan de pagina waar je naartoe wilde linken. Het principe van de backlink die ik hierboven heb uitgelegd geld hier ook. Het maakt niet uit of je een typefout hebt gemaakt of dat de pagina niet meer bestaat. In beide gevallen gaat de waarde van de link naar een bodemloze put. 

Los deze kapotte links dus op om geen onnodige waarde te verliezen en geen slechte indruk te maken op jouw bezoekers. Simpel!

Kapotte pagina’s die nog steeds in Google vindbaar zijn. 

Dit is natuurlijk helemaal jammer. 

Wanneer iemand op jouw website klikt in Google en dan vervolgens op een lege pagina terechtkomt heb je de bezoeker eigenlijk al verloren. Eén druk op de knop en de bezoeker is terug bij Google en gaat vervolgens naar een concurrent toe. 

Dat is geen rocket science. 

Als je een pagina verwijdert of een URL wijzigt, controleer dan altijd of de pagina is geïndexeerd en een redirect moet krijgen. Controleer ook of je geen links hebt gemaakt naar deze pagina. Als het een nieuwe pagina is en de pagina nog niet is geïndexeerd is dit niet nodig. Maar als deze al langere tijd vindbaar is in Google mis je kansen. Het is een kleine moeite deze 404 pagina’s op te sporen en op te lossen. Maar hoe langer je hiermee wacht, des te langer de lijst met 404 errors wordt en des te meer bezoekers een slechte indruk kunnen krijgen van jouw site.

Conclusie: 

Hopelijk zie je nu wel in dat het controleren en oplossen van 404 errors belangrijk is voor jouw bezoekers en voor SEO. 

Het opsporen van 404 errors is 1 van de vele onderdelen van een diepgaande website analyse. Het opsporen en verhelpen van 404 errors kan zelfs 1 van de beste winsten zijn in het optimaliseren voor Google. Denk maar eens aan alle backlinks die op dit moment in een bodemloze put terecht komen en alle bezoekers die zijn afgehaakt door lege pagina’s, 

Begin daarom vandaag nog met het oplossen van jouw 404 errors. 

Heb je geen tijd? Laat het dan aan mij over. 

Neem contact op of laat je gegevens achter. Ik neem z.s.m contact met je op.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.