Is het verstandig om alle 404 errors door te sturen naar de homepage?

Hoe langer een website bestaat, hoe vaker het voorkomt dat een pagina verdwijnt. Dit kan om verschillende redenen gebeuren. Maar de belangrijke vraag die dan rijst is: wat moet ik met zo een 404 pagina doen? Is het handig om die verwijderde URL’s die nu een 404 error krijgen, dan maar door te sturen naar de homepage

Wat is een 404 pagina ook alweer?


In het kort is een 404 pagina een URL/pagina die niet (meer) bestaat. Je kunt bijvoorbeeld elke website pakken die je maar wilt, en achter het domeinnaam een aantal rare tekens plaatsen. Bijvoorbeeld google.com/y7907f7

Omdat die URL niet bestaat, kom je eigenlijk op een lege pagina terecht. 

Gelukkig kennen de meeste CMS systemen, zoals WordPress, Magento en Shopify een optie om een speciale 404 pagina in te richten voor zo een ‘lege pagina’.  Dus zodra iemand op een niet bestaande URL terecht komt, stuurt het CMS je naar deze speciaal opgestelde 404 pagina. Zie bijvoorbeeld de 404 pagina van Zalando. In de standaard gevallen krijg je een pagina met een foutmelding: Page Not Found of Error 404, Not Found. Zalando heeft dit goed gedaan.

zalando 404 pagina

Het kan ook zijn dat jouw systeem daar geen optie voor heeft. In dat geval komen mensen echt op een lege pagina terecht, of ze krijgen een http error 500 te zien zoals deze website:

Wat kun je met 404 error pagina doen?


The sky is the limit. Wat je als eerst moet doen, is onderzoeken of er ook daadwerkelijk 404 errors op de site bestaan die gevormd zijn door een interne of externe link. 

Stel dat je een interne link van een nieuwe blogpost naar een oude blog hebt gemaakt, en de oude blog wordt verwijderd. Zodra je de oude blog URL bezoekt zal de CMS je een 404 status code terugsturen die daarmee zegt dat deze pagina niet meer bestaat. Het CMS systeem kan daarmee een bepaalde pagina laten zien. Zo niet, maak dan eerst dat je CMS een ‘404 optie’ krijgt.

Een 404 pagina kun je maken zoals je zelf wilt. Maar in principe is het aan te raden om het zo simpel mogelijk te maken, en indien mogelijk met een zoekfunctie of belangrijke links naar andere pagina’s toe te voegen. Zie het voorbeel hierboven van Zalando. Zo heb je meer kans dat mensen iets gaan zoeken of naar een belangrijke pagina gaan. Als ze zoeken, kun je hun zoekopdrachten weer terugzien in Google Analytics. Indien je die optie ten minste hebt aangezet in Google Analytics.

In WordPress heb je echter ook plugins die alle URL’s die niet (meer) bestaan worden doorsturen met een 301 naar de homepage. Dus elke bezoeker of spider die een URL niet kan vinden, wordt dan automatisch doorgestuurd naar de homepage. Vooral partijen die niet veel ervaring met SEO hebben, gebruiken deze WordPress plugins. Ik raad het niet aan om deze te gebruiken! 

Waarom is het niet verstandig om alle bezoekers die op een 404 pagina komen gelijk door te sturen naar de homepage?


Allereerst kun je er dan niet achter komen dat er 404 pagina’s bestaan. Als je gaat beginnen met het opschonen van je website door middel van Content pruning, kun je dus niet eenvoudig zien welke pagina’s er precies niet meer bestaan. 

Je weet dus niet of er ‘problemen’ zijn ontstaan! Dit vind ik zelf super belangrijk. Je wilt op de hoogte zijn van de bestaande problemen en oplossen indien mogelijk. Als je een diepgaande SEO analyse gaat doen, wil je ook duidelijk kunnen zien welke 404 errors er zijn! 

Ten tweede is het dom, omdat je veel beter de URL’s die niet meer bestaan, maar wel backlinks hebben, beter door kan sturen naar een relevante pagina met een 301-redirect. Je link juice of PageRank wordt dan niet doorgegeven aan relevante pagina’s maar aan je homepage. Dit kan prima zijn als je homepage het belangrijkst is, en je verder niet gevonden wilt worden voor meer zoekwoorden. Maar in 99 van de 100 sites zal dit niet het geval zijn. 

Ten derde is het niet volgens de Google richtlijnen. Zodra je 404 errors door gaat sturen met een 301 naar de homepage, ziet Google ze als Soft-404’s en kan de homepage URL uit de zoekresultaten worden gehaald. En dat wil je niet!

Hulp nodig bij het oplossen van 404 problemen?


Heb je hulp nodig, neem dan even contact op, of laat je gegevens hieronder achter. 

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.